maandag 1 februari 2016

Geef acht. Op fort 8 wordt jong volk verwacht!

Hoe breng je het fort educatief aan de man (of aan de vrouw)? Door aan de rondleiding een resem spelletjes te verbinden en spannende verhalen. Genoeg volk? Dan stop je een competitief element in het spel en laat je twee ploegen het tegen elkaar opnemen. Als de spirit er onmiddellijk inzit, heb je geluk. De petjes onderscheiden de verschillende kampen. 

Bij de artillerie-ingang wordt een telspel gespeeld. Er worden wapens geleverd, en door middel van handgeklap wordt duidelijk gemaakt wat de levering inhoudt.

Wat is een droge gracht, wat zijn schietgaten, wat is een kazemat? Vooruit dames, loop even een rondje en kom mij vertellen hoeveel kazematten er zijn.

De klakkebuizen worden geïnspecteerd en geladen. En waarempel iemand schiet van de eerste keer recht door een verticaal schietgat binnen.

In de mijnkamer wordt duidelijk gemaakt hoe de rook van het buskruit werd afgevoerd.

Bezoek aan een minder fortuinlijke soldaat in het cachot.

Ginder ligt de stad! Dit is de toegang voor de soldaten. 

De ploegen maken zich klaar voor de vlaggenroof. Door het minder goede weer werd een aantal spelletjes binnen gespeeld. Voor dit spel bleek dit niet evident. Er is duidelijk meer ruimte nodig.

De troepen worden verzameld. Een soldaat alleen mocht de binnenplaats wandelend oversteken, waren ze met 2 of meer werd er gemarcheerd. Tijd dus om nog even te oefenen.

 En avant......

 Marche... Hooi, stro, hooi, stro, hooi, stro....

En dan ......smullen maar.....

Met dank aan Patrick voor de foto's.
Info over het kinderspel vindt u  hier

2 opmerkingen:

  1. En de winnaars waren? tromgeroffel....geweldige middag. Goed geschoten als activiteit/feestje. Bedankt namens Sophie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De ploegen waren aan elkaar gewaagd. Snel, alert, bij de pinken.

    BeantwoordenVerwijderen